“Be in is c(h)ool” è la proposta del nostro istituto, che vuole sottolineare l’importanza dell’ESSERCI, a scuola, e di quanto questo possa essere COOL. Ciò mediante la mobilità internazionale della Dirigente Scolastica e dei docenti, che sarà occasione per approfondire due tematiche care al nostro istituto: inclusione e sviluppo del pensiero critico. Due i corsi che si intende proporre, pertanto, al personale in mobilità:
"Creative teaching techniques to promote inclusive education"
"Training critical thinking through active learning"
Prenderanno parte alla mobilità 20 unità di personale, stabile e qualificato con master, certificazioni, esperienze all’estero, progettisti PON Fse E Fesr e progettisti ERASMUS Plus. I docenti partiranno in gruppi e saranno inseriti in classi con docenti di altri Stati, formando gruppi da 4 a 8 nazionalità diverse. Ciò per favorire l’apertura a nuove modalità e strategie di formazione e di lavoro, sollecitare l’utilizzo della lingua inglese, incentivare lo scambio e il confronto tra buone pratiche e modalità didattiche diverse, rafforzare le capacità di lavoro in squadra, risolvere problemi. La formazione in servizio diventa così un nuovo ambiente di apprendimento, che elude barriere fisiche e tempi prestabiliti per il raggiungimento di uno standard di insegnamento europeo e consente il consolidamento delle competenze linguistiche per migliorare la qualità dell’insegnamento e l’inclusione, di tutti e di ciascuno.
Questa prima tappa del nostro percorso procederà dal singolo, alla comunità educante, alla collettività: dal personale in mobilità, al personale tutto della scuola, agli studenti, alle famiglie, alla nostra comunità. Prima tappa, viste le possibilità offerte da Erasmus + e considerata la volontà della scuola di partecipare ad altri bandi che coinvolgano anche gli studenti, principali destinatari e ispiratori di ogni scelta strategica e migliorativa effettuata dalla scuola.
Quali le prossime tappe? Watch this space!
Be in is c(h)ool” is our school’s project proposal and aims to highlight the importance of BEING at school and of how KOOL it can be.
We aim to implement our goal through the involvement of our Headteacher and teaching staff in the international mobility projects and it will also be an opportunity to further develop two important issues which are particularly valued in our school: inclusion and the development of critical thinking. To this end, we intend to propose two courses:
"Creative teaching techniques to promote inclusive education";
Training critical thinking through active learning”.
Twenty of our staff members will participate in the mobility projects. All participants will be permanent members of staff with a wide spectrum of post-graduate qualifications, overseas experience and involvement in ‘PON’, ‘ESF’ , ‘ERDF’, and 'Erasmus +’ project management. Our teachers will travel in groups and will attend classes composed of four to eight mixed nationalities with teachers from other countries.
The intention is to stimulate a receptiveness towards an innovative approach and methodology regarding teacher-training and practice, to promote the use of the English language, to encourage the exchange and comparison of effective teaching practices and strategies, to strengthen team work skills and to develop problem-solving capabilities. Our In-service training will provide a new environment for learning, bypassing physical limitations and the timelines relevant to the attainment of a European standard of teaching. Furthermore, training will lead to a consolidation of language skills, improved teaching standards and the promotion of an inclusive school community for all.
The first stage of the journey begins with the single individual, progresses to the teaching community, and subsequently to the general public: from the staff involved in the mobility projects, to all the school staff, to the students, to the families, to our community.
This is just the first stage, taking into account the possibilities offered by Erasmus+ and considering the ambitions of our school to involve our students in future projects. Our students: ultimately the main beneficiaries and source of inspiration for every strategic decision and improvement advocated by our school.
Sito realizzato e distribuito da Porte Aperte sul Web, Comunità di pratica per l'accessibilità dei siti scolastici, nell'ambito del Progetto "Un CMS per la scuola"-USR Lombardia.